Oldalak

2018. november 26., hétfő

Adventi naptár – 24 házikó, 24 karácsonyi vers

December 1-én megkezdődik az adventi naptárak nyitogatásának ideje, amit a gyerkőcök bizonyára már nagyon várnak!😊 Szeretem én elkészíteni az adventi naptárat, hogy személyre szabott lehessen. Számtalan ötlet található az interneten, idén ezt a házikósat választottam. Kerestem 24 karácsonyi verset, amiből mindegyikbe elrejtek egyet-egyet, ezek mellé kerül bele még egy pici csoki vagy matrica is. Este, elalvás előtt is felolvashatjuk a verset a gyerekeknek.

Szeretettel osztom meg Veletek ezt az ötletet, nem igényel sok alapanyagot, a gyerekek pedig biztosan örülni fognak a kis meglepetéseknek, esténként a verseknek és az együtt töltött időnek.



Adventi naptár

Adventi naptár


Alapanyagok:
Már jó előre elkezdtem félretenni a wc papír gurigákat. Ez a naptár néhány alapanyagból, könnyen elkészíthető. A csokin és a kis matricákon kívül igazából semmit sem kellett beszereznem hozzá, mert a kreatív ládámban - ahol a maradék szalagokat, gumilapokat, a filcanyag darabokat, stb. gyűjtöm - mindent megtaláltam hozzá.
  • 24 db wc papír guriga
  • olló, papírragasztó, ragasztópisztoly,
  • lyukasztó (sima, mintás), tűzőgép
  • 2 db hurkapálcika
  • fekete filctoll
  • 1 db A4-es fehér papír
  • szalag darabok
  • csillámos gumi lapok
  • mintás cellux ragasztó
  • műhó
  • piros és fehér papír
  • tortapapír
  • 2 db zsenília rúd (egy fehér és egy piros)

    Alapanyagok
Elkészítés lépései:
A wc papír gurigákat kilapítottam, kb. fél órára könyvekből nehezéket is tettem rájuk. Ezután mindegyiknek külön-külön összetűztem az alját tűzőgéppel, így 24 kis tasakot kaptam. A tetejüket levágtam úgy, hogy háztető formát kapjak, majd a háztető csúcsa alatt kb. fél cm-re lyukasztóval csináltam rá lyukat. A házikókat kidíszítettem ablakokkal és ajtókkal. Ezután fehér papírból kb. másfél cm átmérőjű köröket vágtam ki, erre írtam a sorszámokat, majd a ház elejére ragasztottam őket. Miután beletettem a kis meglepetéseket, szalagokat fűztem be a háztetőn készített lyukakba. A szalagot áthurkoltam a ház tetejénél, majd a szalag két végét összekötöttem. Két hurkapálcikát összefogtam (egy nem bírta volna el), és sorszám szerint felfűztem rá a házacskákat. A pálcika egyik, majd a másik végére rácsomóztam egy szalagot, amivel a naptárat fel tudjuk függeszteni a kívánt helyre. 


a házikók készítése
 

Az általam kiválasztott versek/énekek címe:
  1. A Tél csodái (Nagy L. Éva)
  2. Ég a gyertya ég, el ne aludjék, a szívünkből a szeretet ki ne aludjék
  3. A Karácsony fényei (Szabó Zsuzsanna)
  4. Úgy vágyom (Nagy L. Éva)
  5. December (Nagy L. Éva)
  6. A kis Jézus megszületett (népdal)
  7. Betlehemi királyok (József Attila)
  8. Mennyből alászállott (népdal)
  9. Ó, gyönyörű szép… (népdal)
  10. Ezüst szánkót hajt a dér (népdal)
  11. Mikor én… (népköltés)
  12. Adjon Isten jó éjszakát (népdal)
  13. Kicsi vagyok én, mégse félek én (Sillye Jenő)
  14. Karácsony (Harang csendül) (Ady Endre)
  15. Kis, Karácsonyi ének (Ady Endre)
  16. Hull a hó (Gazdag Erzsi)
  17. Pásztorok, pásztorok, nagy öröm vár rátok
  18. Halld az angyalok énekét
  19. Száncsengő (Weöres Sándor)
  20. Karácsonyi Tündérek
  21. Ugye, hallottad szavam? (Tóthárpád Ferenc)
  22. Add tovább! (Csondor Kata)
  23. Karácsonyi szeretet
  24. Mennyből az angyal

Az adventi naptár eredete:
Az adventi naptár hagyománya a XIX. századig nyúlik vissza, előde a protestánsok között terjedt el. A legelső kézzel készült adventi naptár 1851-ben készült, de még közelről sem hasonlított a mai naptárakhoz. A vallásos családokban naponta kis bibliai képeket akasztottak a falra, vagy meggyújtottak egy gyertyát, esetleg krétával húztak egy vonalat a padlóra, december elsejétől karácsony napjáig.
Az első nyomtatott adventi naptárat Gerhard Lang készítette 1908-ban, bár ezen még nem voltak kis ablakok, csak színes kis képeket lehetett feltűzni naponta egy kartonra. Később azonban a nyithatós változatot is ő kezdte nyomni, az ablakok mögött vallásos kis képekkel.
Állítólag azért volt ennyire elkötelezett híve az adventi naptáraknak, mert kiskorában annyira türelmetlenül várta a karácsonyt, hogy az édesanyja készített neki papírból gyertyákat, amiket feltűzhetett mindennap egy kartonra, hogy gyorsabban teljen az idő.
A 20. század elején csatlakozott Langhez a Sankt Johannis Printing Company, ahol olyan adventi naptárak készültek, amikben a kis ablakok mögött bibliai idézetek rejtőztek. Az adventi naptár diadalmenetre indult Európában, de Langnak a '30-as években be kellett zárnia a nyomdáját, ám addig 30 különböző designnal tervezett adventi naptárakat.
A második világháború miatt megtorpant az adventi naptár terjedése, mivel a kartonpapír hiánycikk lett, így egészen 1946-ig kellett várni, hogy Richard Sellmer kezei közül kikerüljön az első, háború utáni kalendárium. Ebből a változatból alakult ki aztán 1958-ban a ma is mindenfelé kapható, csokit rejtő adventi naptár.”  (Cikk forrása: Katt ide!)